Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Dell Latitude 12 7000 2-in-1 Preview

Surface Pro 4-concurrent met uhd en usb-c

18-01-2016 • 06:00

109 Linkedin Whatsapp

Dell Latitude 12 7000 2-in-1

De Surface Pro van Microsoft lijkt met elke generatie populairder te worden en de druk op de traditionele pc-fabrikanten om een tegenhanger voor de tablet van de gigant uit Redmond te ontwikkelen neemt daardoor toe. Tijdens de CES kondigde Dell de Latitude 12 7000 2-in-1 aan, een convertible met 12,5"-scherm, die voor bedrijven een alternatief moet bieden voor de Surface Pro 4 en vergelijkbare apparaten van concurrenten.

Dell Latitude 12 7000 2-in-1 Microsoft Surface Pro 4
Scherm 12,5", 1920 x 1080, 3840 x 2160 pixels 12,3", 2736 x 1824 pixels
Afmetingen 290,87x192,85x8,11mm 292,10x201,42x8,45mm
Gewicht 0,73 kilo 0,77/0,79 kilo
Processor Intel Core M Intel M3/Core i5, Core i7
Geheugen Maximaal 8GB Maximaal 8GB/16GB
Opslag Maximaal 512GB ssd, nvme Maximaal 512GB ssd

De Latitude 12 7000 2-in-1 is Dells dunste en lichtste tablet van dit kaliber tot nu toe. Hij is dunner en lichter dan een Surface Pro 4, onder andere doordat de standaard niet in de achterkant is ingebouwd. De behuizing van de Latitude is van een magnesiumlegering gemaakt.

Dell Latitude 12 7000 2016 CES

De Dell is ook in omvang kleiner. Dit komt doordat Dell het scherm van dunne randen voorziet, vooral aan de zijkanten. De fabrikant is een van de weinige die dit soort schermen gebruikt, ook de XPS 13 en 15, en de tegelijkertijd met de Latitude 12 7000 2-in-1 aangekondigde Latitude 13 7000, hebben dergelijke dunne randen. In het verleden werd nog wel eens gesteld dat tablets beter over dikke randen kunnen beschikken, omdat je ze dan makkelijker kunt vastpakken zonder dat je het touchscreen aanraakt, maar in de praktijk bleek dit in onze korte test nauwelijks een rol te spelen.

De resolutie van het 12,5"-scherm bedraagt 1920x1080 pixels, maar Dell komt ook met modellen met een uhd-resolutie van 3840x2160 pixels. Dat laatste model toont een bijzonder scherp beeld, met 352ppi, maar de vraag is wat de meerprijs van het 4k-scherm zal zijn en wat de invloed op de accuduur wordt. De beeldverhouding is 16:9, waar de Surface Pro 4 het beeld in een verhouding van 3:2 toont.

De tablet kan via een magnetische verbinding met een keyboardcover gekoppeld worden. De cover die Dell met de tablet meelevert, is een opvallende. De tablet kan in het scharnier gestoken worden en de achterkant wordt dan volledig bedekt door het deel van de cover dat ook een standaard bevat. Deze standaard is in verschillende standen te zetten.

Dell Latitude 12 7000 2016 CES

De cover is aan de buitenkant voorzien van een stoflaag die een goede grip geeft en fijn in de hand ligt. Het toetsenbord is van toetsen met weinig travel voorzien, zoals we vaker zien bij dunne 2-in-1-machines. De trackpad is redelijk van omvang, maar voelt goedkoop aan. Opvallend is dat aan de zijkant een houder voor de Dell Active Pen aanwezig is, maar dat deze stylus niet standaard wordt meegeleverd.

Dell Latitude 12 7000 2-in-1 2016 CESDell Latitude 12 7000 2-in-1 2016 CESDell Latitude 12 7000 2-in-1 2016 CESDell Latitude 12 7000 2-in-1 2016 CES

Dell biedt optioneel nog een tweede toetsenbordcover aan, die over een beter toetsenbord en een betere trackpad beschikt. Dit Latitude 12 Premier Keyboard is wat dikker, maar de toetsen voelen beter aan en bieden meer travel. Het toetsenbord komt in de buurt van dat van een volwaardige laptop, maar het zweeft en is zo licht en dun dat het alsnog wat goedkoop aanvoelt. Het grootste nadeel van deze accessoire is dat de tablet er op slechts één stand ingezet kan worden; het scherm is dus niet verder naar achteren te zetten. Beide toetsenborden hebben overigens achtergrondverlichting.

Dell Latitude 12 7000 2-in-1 2016 CESDell Latitude 12 7000 2-in-1 2016 CESDell Latitude 12 7000 2-in-1 2016 CESDell Latitude 12 7000 2-in-1 2016 CES

Dell heeft de tablet zo dun weten te houden door een minimum aan poorten toe te voegen. Waar zakelijke machines nog niet zo lang geleden een veelvoud aan interfaces en poorten hadden, zien we op de CES veel laptops met enkele usb-c-poorten. Deze Latitude heeft bijvoorbeeld slechts twee usb-c-poorten, die wel thunderbolt 3 ondersteunen. De bandbreedte van 40Gbit/s per poort is ruim voldoende om via adapters volwaardige uitbreiding te realiseren en Dell levert dan ook tegen een meerprijs een usb-c-adapter met hdmi, vga, ethernet en usb 3.0. Standaard levert het bedrijf een usb-c-naar-usb 3.0-adapter mee. Een van de poorten is voor de voeding. Het is jammer dat Dell niet standaard de uitgebreide adapter meelevert.

Naast de usb-c-poorten zijn er standaard nog wel een sd-kaartsleuf en een simkaarthouder, achter een klepje, en ook zijn er de audiopoort en een aansluiting voor een slot. De tablet beschikt over een 8-megapixelcamera en een 5-megapixelversie die op de gebruiker gericht is.

Dell stopt een model van de nieuwe zakelijke Core M-lijn met vPro-functionaliteit, zoals hardwarematige encryptie, in de Latitude 2-in-1. Die socs maken het mogelijk om de tablet passief te koelen. Of de Skylake-socs met HD Graphics 515-gpu voldoende rekenkracht bieden, zal uit benchmarks moeten blijken. De tablet beschikt verder over Intels 8260 wifi-ac-netwerkkaart met een 2x2-antenne en ondersteuning voor bluetooth 4.1. Voor 4g-ondersteuning bouwt de fabrikant optioneel de Snapdragon X7-lte-modem in.

Voorlopige conclusie

Dells Latitude 12 7000 2-in-1 combineert een compacte vorm en geringe dikte met high-end hardware en een zeer hoge resolutie. Het is mooi dat Dell twee verschillende toetsenbordcovers levert, maar zelfs het betere toetsenbord van de twee haalt het nog niet bij dat van een volwaardige laptop. Voor wie veel typt, is de Latitude 13 7000 op het eerste gezicht een betere kandidaat. Aan de andere kant toont de Surface Pro 4 aan dat er wel degelijk vraag is naar zakelijke tablets met 'aanplaktoetsenborden' en Dells alternatief heeft een aantal voordelen tegenover Microsofts machine, zoals snelle usb-c-poorten. Daar staat dan wel weer een flinke prijs tegenover; de startprijs van de Latitude 12 7000-reeks 2-in-1 7275 is 1450 euro.

Reacties (109)

109
105
64
8
0
19
Wijzig sortering
De Dell is ook in omvang kleiner, hoewel er meer schermoppervlak is. Dit komt doordat Dell het scherm van dunne randen voorziet, vooral aan de zijkanten.
Dat klopt niet:
Dell: 12,5" diagonaal 16:9 = 10,9x6,1" = 66,8 vierkante inch
MS: 12,3" diagonaal 3:2 = 10,2x6,8" = 69,8 vierkante inch
Maar desondanks is Dell door de dunne randen idd kleiner.
Belangrijker nog is het feit dat de Surface 4 beduidend meer vertikale ruimte heeft. En laat je nou in 90% juist meer vertikale ruimte willen...

[Reactie gewijzigd door STFU op 19 januari 2016 18:56]

Ja, en al helemaal met een zakelijke computer.
En al helemaal met een tablet die dan ook in portret mode bruikbaar is. 16:9 is daar niet erg geschikt voor.
Nou, als dat het is, dan moet je wel helemaal gek worden van de werkwoordvervoegingsfouten in de reacties (en van de spatiefouten).

Maar je hebt gelijk. Verticaal hoort met een c.
Kunnen we ophouden met core-m processoren high end te noemen? Het is mij ook duidelijk dat het indrukwekkend is wat men tegenwoordig met low voltage processoren weet te doen maar dat maakt ze niet high end. Als onderbouwing probeer maar eens wat fatsoenlijks te doen op een M-line ;) processor. Kijk maar eens naar de reviews vvan de SP4 waarbij ze met deze versie proberen te fotoshoppen of tekenen. Je ziet dat het apparaat dat gewoon niet kan bijbenen.

Dit apparaat is bedoelt voor het bedrijfsleven, maar dan moet je niet meer doen dan Excel bestandjes lezen anders trekt je pc het niet.:)

@iedereen hieronder: Dit wordt neergezet als een vervanger voor de surface pro 4, dat staat letterlijk in de tekst. De surface pro 4 met dezelfde nieuwe M processor is al uit. Daarvan kan je benchmarks tests en reviews opzoeken die spreken voor zich, niet high end. De SP4 is neergezet als een laptopvervanger en dus moet je deze tablet ook daarmee vergelijken, andere laptops. (dus niet met smartphones of andere budget tablets) En daar slaat deze tablet met de genoemde specs dus flink de plank mis. :)

[Reactie gewijzigd door darthdrinker op 18 januari 2016 19:03]

De Skylake Core M schijnt best een flinke verbetering te zijn. Dus ik ben benieuwd.
Zit tussen een i3 en i5 in?
De Skylake Core M is inderdaad merkbaar een stuk sneller. Alleen de accuduur is ietsje minder.
Daardoor is een Core M weer een goede optie geworden. En in een SP4 geheel fanloos. Al moet ik zeggen dat de Core I5 SP4 99% van de tijd compleet stil zijn. Eigenlijk alleen bij updaten en langer taken waar de SSD ook moet werken hoor je de fan. Voor kantoorwerk is een Surface Pro 4 met Core i5 100 stil.
Dat zou betekenen dat er ook geen high end smartphones meer uit komen? Voor een tablet is dit type processor blijkbaar high end en wij tweakers kunnen zelf wel nagaan dat je op een tablet minder power kunt verwachten dan op een volwaardige laptop. Met jou redenering is dan alleen nog een werkstation high end want daar zitten de snellere componenten in.

Ik vind het in elk geval interessant dan Microsoft concurrentie krijgt van Dell en ga deze zeker even testen.
vraag: hoe kan je een dell product even testen? ze liggen niet bij de mediamarkt ofzoiets toch?
Bij mij op het werk hebben we alles van Dell dus kun je via de accountmanager veel regelen. Ik heb alleen geen idee of dat kan als consument zijnde... Misschien dat je naar het hoofdkantoor kan? Ben ik namelijk ook wel eens geweest om producten te bekijken. Anders bestellen en weer retour sturen als je het niks vind :)
En buiten dat kun je bij de mediamarkt er ook niet even Photoshop op mikken...
Het ligt er heel erg aan hoe warm een fabrikant de Core M laat worden. In mijn Asus T300 convertible zit een Core M en daar kan ik prima mee Photoshoppen. Highend is misschien wat overdreven maar in feite presteert mijn Core M als een i3 met een veel lager energieverbruik. Prestatie per Watt is dan zeker wel highend te noemen. Ik vind het in ieder geval zeer luxe om zonder enige actieve koeling zoveel met een tablet te kunnen doen.
Het is natuurlijk net wat belangrijk voor je is. Dit soort apparaten zijn bedoeld voor mobiel gebruik. Core-M smoort vermogen wanneer het kan, en als het moet, en de thermische huishouding laat het toe, benaderd Core-M een i3. Voor een mobiele processor waarbij verbruik een belangrijk criterium is helemaal niet gek.

Kan je een Core-M vergelijken met een performance desktop processor? Zo leg ik je high end maar even uit, vind ik een minder interessante vraag. Processoren worden wel steeds zuiniger (lees: minder warm) maar dat doet weinig af aan de limiet die ligt op het passief wegwerken van die processorwarmte. Ook Core-M's throttlelen nog in de huidige dunne behuizingen, net als iedere andere krachtiger processor.

Wil je zo'n extreem mobiel apparaat, dan heb je (nog) niet de functionaliteit van een desktop. Voor het grootste deel van de klanten van dit soort 2 in 1's is dat ook geen issue, omdat de gebruikstoepassing van dat van een desktop verschilt. Bij deze doelgroep zal de voorkeur dan ook eerder uitgaan naar een langere batterijduur, extra processorvermogen wordt toch niet gemerkt.

De mogelijkheid dat performance samengaat met weinig warmteproductie schuift wel voortdurend verder op. Nog een paar jaartjes wachten misschien?
Wat is het doelpubliek voor dit soort apparaten?

Voor mij ligt dit alvast ver buiten mijn budget.
Het artikel begint met:
Tijdens de CES kondigde Dell de Latitude 12 7000 2-in-1 aan, een convertible met 12,5"-scherm, die voor bedrijven een alternatief moet bieden voor de Surface Pro 4 en vergelijkbare apparaten van concurrenten.
Ik zie bij bedrijven vooral laptops. Kan me ook niet voorstellen dat specifiek "bedrijven" hier nu gretig op zitten te wachten.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 18 januari 2016 06:56]

Zelf was ik eerst ook zeer sceptisch over deze toch wel nieuwe categorie apparaten. Wat moet je nou met zo'n net-niet-laptop? Naar aanleiding van de uitrol van een sloot van dit soort apparaten bij een bedrijf waar ik heb gezeten ben ik daar echter stevig van teruggekomen. Ze zijn daar erg gewild en niet alleen maar omdat het kan. Het apparaat is een stuk handzamer dan zelfs een kleine traditionele laptop. Wat dat betreft doet het niet onder voor een traditionele tablet met mobiel OS. Het grote verschil is echter dat je hier opeens wel al je applicaties kunt draaien. Mocht je echt productie willen draaien is er een uitstekend toetsenbord beschikbaar waar ook serieus op getypt kan worden. De toevoeging van een toch wel capabele pen is de kers op de taart, want nu kan je op een heel natuurlijke manier lezen, aantekeningen maken en even snel iets doornemen. Qua gebruikservaring is dat relevant anders dan een traditionele laptop.

Precies dat is ook het verhaal dat terugkomt van de gebruikers. Eigenlijk zonder uitzondering zijn ze erg te spreken over hun Surface Pro en mensen staan, na de ervaringen van hun collega's, te springen om er ook eentje te ontvangen. Er zijn altijd gebruikers die niet het onderste uit de kan weten te halen, maar het gros weet toch steeds weer nieuwe manieren te vinden om zo'n Surface in te zetten.

Voordat ik heb gezien wat zo'n Surface Pro in de praktijk kan snapte ik er maar weinig van, maar inmiddels geloof ik toch dat, indien ik behoefte zou hebben aan een mobiel apparaat, de Surface Pro of gelijkwaardige concurrenten de eerste keuze zou zijn. Het enige nadeel is dat ze wat duur zijn, maar kwalitatief krijg je daar dan ook een hoop voor terug. Niet perfect, wel erg goed.
Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Zelf zag ik er ook het nut niet van in, totdat ik voor een project gericht op Surfaces ook daadwerkelijk een Surface nodig had. In het begin is het allemaal natuurlijk gewoon leuk (we zijn en blijven Tweakers ;)), maar inmiddels ben ik verknocht geraakt aan het ding. Ik snap volledig waarom de Surfaces zo populair zijn; en dus waarom Apple ineens met de iPad Pro is gekomen. Tegelijkertijd durf ik ook nu al te beweren dat een iPad Pro nooit in de buurt gaat komen, tenzij iOS radicaal verandert.

Sommigen zeggen dat zo'n 12" convertible niet veel handzamer is dan een 11-13" ultrabook. Dat is absoluut niet waar. Je bent niet verplicht het toetsenbord uit te klappen; dit maakt het gebruik met beperktere ruimte veel prettiger (denk aan een drukke trein of in het vliegtuig). En als je het een beetje slim aan pakt, heb je ook een dock voor je convertible, dus je wisselt veel sneller tussen even rondlopen met het ding of aan je werkplek zitten.

Ik vind ook dat in elk geval een Surface een stuk steviger aanvoelt dan een Ultrabook. Of het nou een Thinkpad, een Mac of een willekeurig ander merk is, ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik het scherm "voorzichtig" behandel. Dat blijft kwetsbaar aanvoelen.

Dat "net-niet" laptop klopt ook niet. Veel van deze convertibles hebben gewoon betere hardware dan bijvoorbeeld de 12" Macbook. Het is juist die laatste die ik een "net-niet" geval vind. Ja, hij is mooi, maar je krijgt gewoon verdomd weinig waar voor je geld. Zelf heb ik een SP3 met i5; diezelfde i5 vind je in heel veel mid-range laptops en is gewoon sneller dan de Core M in de 12" MB. Gooi daar het feit dat Windows minder resources nodig heeft dan OS X en ik zie het nut van de 12" MB veel minder dan van een Surface. Het enige "net-niet" deel is het toetsenbord; ondanks het feit dat de Type Cover 4 (bonus punten voor MS, backward compatible) best lekker aan voelt.
Mag ik hier nou uit concluderen dat jij 8 uur per dag (op je werk) naar een 12,5 inch scherm loop te staren? Het is misschien handig voor in de trein, maar ik zou echt niet een hele dag met zo'n klein scherm kunnen werken.
Nee, natuurlijk niet. Maar ik kan sowieso geen hele dag op een laptop werken, ook geen 15". Ik sluit altijd een los toetsenbord + muis + scherm aan. Dat is ook ergonomisch meer verantwoord ;)

Ik heb OS X nodig voor m'n werk, dus ik werk vooral op een MBP - maar ook die gebruik ik met losse randapparatuur. Zodra ik op Windows moet werken, gebruik ik de SP3. Ook voor reizen waar ik niet 100% werk en alleen iets nodig heb om in noodgevallen te kunnen werken, gebruik ik de SP3. Toevallig afgelopen weekend nog gedaan en ja, dan is 12,3" meer dan genoeg. In de andere gevallen de MBP, maar dat is vooral vanwege de noodzaak voor OS X.
Gelukkig maar. Ik vroeg me het vooral af vanwege de ergonomie. Ik vrees wel een beetje voor werkgevers die niet aan de ergonomie denken.
Dat is helemaal waar. Maar juist dit soort werkgevers zal met zoiets als een Surface wellicht sneller geneigd zijn het Dock er meteen bij aan te schaffen. Vooral met de regelmatige (zakelijke) aanbiedingen waar je korting krijgt als je Convertible + Dock + Cover aanschaft.

Dan krijg je dus de situatie waar je op je werkplek aankomt, de "tablet" in z'n houder klikt en je gewoon werkt zoals je met een desktop zou doen. 1 of 2 monitors, toetsenbord, muis, klaar. Ga je naar een klant of een vergadering trek je hem er gewoon uit.

Nu heb je uiteraard voor de meeste laptops ook docks, maar toch zie je die een stuk minder, juist omdat de laptop in principe alles al heeft. En vaak wordt gedacht 'ach, 13"/15" is genoeg scherm oppervlak'. Bij zo'n convertible is zelfs het toetsenbord al "los", dus daar kijken mensen toch iets anders naar.
Klopt. Bij de 15x SP4 die ik uitgerold heb, zaten ook 15 docks bij. Was voor de klant een no-brainer.
Op ergonomie wil ik wel even terug komen.
Mijn vriendin is nu bezig met haar PhD en ik heb haar mijn eigen 'oude' SP3 cadeau (i7, 256GB variant) gegeven ter vervanging van een instap 15" laptop.

Zij werkt gemiddeld 12u per dag op de tablet, waarvan ongeveer 5 thuis op een 23" extern beeldscherm. Het is voor haar perfect om onderweg en op het werk constant hetzelfde apparaat te kunnen gebruiken. De pinch-to-zoom functie werkt op de SP3 naar behoren, en levert haar dan ook de ergonomie om er mee te schrijven en lezen. Het typen is even wat gewenning omdat het toetsenbord relatief veel mee veert.

Anders dan dat, hoor ik haar alleen zeggen dat ze niet meer terug wilt. Dit komt natuurlijk alsmede door de performance boost, zeker omdat zij ook met big-data werkt, en daar merk je vooral de performance verschillen. van laden van databases tot snel wisselen tussen applicaties. Enige wens voor haar zou zijn een upgrade naar de surface book, zodat zij de laptop ook letterlijk als -lap- top kan gebruiken. Dus dat deze onderweg in de auto of trein op haar schoot kan gebruiken, zonder het (in dat geval) nare standaard te moeten gebruiken, wat teveel ruimte inneemt.

[Reactie gewijzigd door un1ty op 19 januari 2016 00:15]

Ach die werkgevers zijn waarschijnlijk ook te gierig voor een Surface Pro :)
En precies daarvoor heb je weer een docking station. Hier hebben wij ook enkele medewerkers met een Surface rond lopen. Die reizen veel en dan is zo'n ding ideaal. Zitten ze op kantoor, dan hebben ze gewoon 2x 24" monitoren en een los toetsenbord en muis. De nieuwe docking van Microsoft is ook gewoon kleiner dan de gemiddelde laptopadapter.
FYI,

Ik gebruik zelf een Surface Pro 3 in een logistieke omgeving. Op mijn werkplek zit ik met 2 FHD schermen en e-mail op de surface. Zodra ik rond loop in het magazijn of in onze winkel, haal ik hem gewoon uit de dock.
Dat is een mooi voorbeeld van een situatie waarin zo'n convertible uitstekend van pas komt. Dankjewel voor het delen.
Bijkomend hebben veel bedrijven werkstations voorzien waar je je laptop inklikt en gebruik kunt maken over een groot scherm, toetsenbord en muis.
Bij de surface pro werkt dit ook dus dan kan je nog steeds aan je bureau over een volwaardige set-up beschikken maar toch de extra flexibiliteit hebben voor in meetings of voor je te verplaatsen.
Wij krijgen hier binnenkort een ronde voor het vervangen van de huidige laptops en men kreeg daarin 3 keuzes... een 13 of 15 inch laptop of een 12 inch convertible. Iets meer als de helft heeft voor de convertible gekozen o.a. vanwege de betere mobiliteit t.o. een laptop, eventjes snel meenemen naar een werkoverleg e.d, maar sowieso omdat het lichter en compacter is om mee te slepen... oftewel, hier zien we het nut van de convertible wel in :)
Ben het daar eigenlijk totaal niet mee eens. Binnen een kantoor is een tablet echt niet zoveel makkelijker mee te nemen dan een 13 inch laptop die een beetje licht is dat het in de praktijk veel gaat uitmaken. Wat wel veel verschil maakt is dat je een latop fatsoenlijk kan neerzetten en er fatsoenlijk op kan typen. Al die tablet stands en keyboards zijn leuk maar lang niet zo praktisch als een laptop.

Voor onderweg vind ik een tablet/convertible eigenlijk ook niet zo handig, zeker niet in dit formaat. Een laptop is 1 geheel en daardoor toch makkelijk ergens neer te zetten (zo'n convertible wil je niet op schoot gebruiken).

Ik heb een Panasonic 14", ding gaat dik 8 uur mee met een beetje tikken en browsen (max 14 uur volgens Panasonic), weegt 1.4kg en is van magnesium gemaakt dus ondanks dat het ding er niet uitziet hoef je niet bang te zijn dat ie kapot gaat als je erop gaat zitten of hem van de trap mietert. Er zit ook een i5 in dus als het moet is er ook genoeg power (draai met enige regelmaat een stuk of 3 VM's erop).

Convertibles en tablets zijn leuk en veel mensen kiezen ervoor omdat het hip is maar praktisch gezien zijn ze echt niet beter dan een ultrabook achtige laptop.
Uiteraard wordt er in een organisatie met circa 500 man niet zomaar besloten om een dure convertible aan te bieden, naar de mogelijkheden en de wensen is uiteraard onderzoek gedaan. Plus dat men een training krijgt hoe een dergelijke apparaat slim te gebruiken om zo de papierwinkel in volume terug te brengen, dat is sowieso een streven van de organisatie om dat volume terug te brengen en dan moet je daarvoor ook de geschikte middelen leveren.

Op de flexplekken is overigens altijd een port-replicator aanwezig met monitor+toetsenbord+muis wat de eventuele nadelen van het werk waar je eventjes goed voor moet gaan zitten ook geheel wegneemt, daar werkten we sowieso al een aantal jaren mee icm met de oude laptops.

Je mag het er niet mee eens zijn maar hier baseren we het niet op mening maar op onderzoek en daarin tot de conclusie gekomen dat het dus wél voordelen heeft. We hebben veel mobiele werknemers die graag de mogelijkheid willen hebben om even snel een aantekening oid te maken tijdens een overleg of buiten de deur en daarvoor is de tablet+pen sowieso veel beter geschikt dan een laptop. Plus dat het door het formaat en gewicht absoluut wél beter mee te nemen is dan een laptop, wat dat betreft klopt je argument niet bepaald, want ook werken met een laptop op je schoot schiet weinig op. Het heeft ook weinig met 'hip' te maken, het heeft met efficiëntie te maken... de toepasbaarheid van een convertibel is groter.

(edit: kleine toevoeging en typo's)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 18 januari 2016 09:56]

Uiteraard wordt er in een organisatie met circa 500 man niet zomaar besloten om een dure convertible aan te bieden
Een PC/Laptop is de hedendaagse werktuig dat een bedrijf helpt om mooie omzetten te behalen. Duur is zo relatief, het is een investering in een onderneming en de werknemer. Als een onderneming het niet lukt om voor een werknemer 2000/- a 3000.- euro aan hardware uit geven voor een periode van vier jaar, dan is er naar mijn mening met de onderneming iets grondig mis.

edit: Bij dit bedrag reken ik ook onderhoud mee 15 euro p/m mee. Bij 3000.- kom je uit op 62.50 p/m voor een PC over een periode van vier jaar... (dit is EX BTW)

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 18 januari 2016 10:55]

Of het duur is relatief én subjectief... de convertibles die we gaan aanschaffen gaan uit de serie 'Elite X2' komen van HP en zijn in vergelijking met een laptop van vrijwel dezelfde specs minstens 1/3 duurder. Uiteraard is je berekening zinnig, maar 500x1000=500.000 of 500x650=325.000, dat zou een besparing/geen uitgave kunnen zijn waarvan de meeste werkgevers toch best blij kunnen worden, zeker als de winstmarges binnen een bedrijf niet zo groot zijn (op het moment).

Plus dat het 175.000 betreft wat tegen andere mooie/nuttige dingen aan gegooid zou kunnen worden. Maar de tests die zijn uitgevoerd waren zo overtuigend dat de directie het de moeite waard vond om die extra investering te doen... en er ook de financiële ruimte voor was uiteraard. Toen de huidig gebruikte laptops werden aangeschaft was het bijvoorbeeld een heel ander verhaal mbt de beschikbare financiën, toen moest er juist ontzettend worden bespaard.
Dat vinden wij, maar spijtig genoeg denken de personen die het voor het zeggen hebben in veel bedrijven: "geef ze maar iets dat op een laptop lijkt en het zal wel goed zijn" . Bij ons is dat dus een basis 15" HP business laptop met 1366x768 scherm zonder SSD. Dat ding is echt geen 500 euro waard.
Enkelen mogen een iets zwaardere laptop uitkiezen met een budget tegen de 1.000 euro.
Ik verwacht dat in steeds meer bedrijven de meeste werkplekken voorzien zijn van een scherm en een toetsenbord/muis-combi, zodat je je 'werkstation' mee sjouwt naar waar plek is, maar dat de scherm-maat en toetsenbord-kwaliteit nog maar beperkt uitmaakt.
en dat met zo'n handig USB-C hubje zodat je er enkel 1 stekker in hoeft te stoppen gaat helemaal de bom worden (totdat dat draadloos kan).
Dat kan ook best draadloos, je hebt al draadloze muizen, toetsenborden, koptelefoons etc. En je scherm kun je ook draadloos aansluiten met bijvoorbeeld een cast protocol als miracast of via widi (wireless display). Draadloos is nog steeds wel iets minder betrouwbaar dan de draad. Het huidige probleem is dat je je draadloze verbinding in veel gevallen niet zo snel kan opzetten als dat je een stekkertje ergens in steekt en je bent dan waarschijnlijk verplicht om al je randapparatuur van 1 fabrikant te hebben omdat ze allemaal hun eigen standaarden hebben.
Alles draadloos in een kantoortuin met tientallen andere medewerkers die ook alles draadloos moeten/willen gebruiken lijkt me onwerkbaar i.v.m. beperkte ruimte in de ether.
Dan zijn er ook nog vakgebieden waar je i.v.m. beveiliging zo min mogelijk draadloos wil.
De volgende generatie aan wireless chips zullen 802.11ad ondersteunen, dus draadloos staat niet heel ver van ons. Vraag me af of je op een werkvloer met 30 man niet last krijgt van interferentie maar gezien het bereik zal dat wel meevallen
Anoniem: 463321
@t_o_c18 januari 2016 08:53
Magnesium dat beschermt de laptop echt niet tegen er op gaan zitten of een val van de trap.

Convertibles Zijn in sommige opzichten beter dan een laptop. Het is ook maar net welke modellen je met elkaar vergelijkt en hoe je het apparaat gebruikt.
Persoonlijk vind ik een tablet modus in sommige situaties veel handiger en kan dan wel zonder toetsenbord dat dan in de weg zit. Wil ik flink typen dan schakel ik eenvoudig om.
Ik geef toe dat die kickstand achtig dingen niet praktisch en solide zijn maar en zijn convertibles in diverse vormen. Sommige werken dan ook wel net zo goed als een laptop omdat... Ze dat óók zijn.
Magnesium dat beschermt de laptop echt niet tegen er op gaan zitten of een val van de trap.

...
Maar een goed gebouwde laptop wel. Mag zelfs een plastic shell hebben (goed plastic).

Op gaan staan:
https://youtu.be/yIa4q5s6...7ccEV7PFiR-XyCHN4aiLhGdT-
Laten vallen:
https://youtu.be/JMkSxdR-W0g?t=1m

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 18 januari 2016 11:02]

(zo'n convertible wil je niet op schoot gebruiken)
Ik heb 0 moeite met het gebruiken van een Surface Pro 4 op schoot.
Convertibles en tablets zijn leuk en veel mensen kiezen ervoor omdat het hip is maar praktisch gezien zijn ze echt niet beter dan een ultrabook achtige laptop.
Dat hangt geheel af van je use-case. Een ultrabook mist bijv. doorgaans een stylus die je vaker terugziet op de convertibles/tabletpc's. Als dit iets is wat je nodig hebt, dan is een tabletpc vaker een betere keus dan een conventionele ultrabook.

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 18 januari 2016 11:33]

Ik zie een hoop tekst waaruit ik kan opmaken dat je amper tot geen ervaring hebt met dit soort apparaten. Kan je vertellen dat je prima met een Surface device (met die van Dell heb ik geen ervaring mee) op schoot kan typen.

Om vergelijking te maken, mijn MBP 2015 model van mijn werk tikt stukken minder fijn op mijn schoot aangezien ik niet gehurkt kan zitten maar moet ik meer rechtop zitten. Daarbij heb ik mijn Ipad weggedaan aangezien ik die amper meer gebruikte. Ik klik mijn toetsenbord eraf en heb een tablet tot mijn beschikking.

Het is fijn dat je tevreden ben met je Panasonic 14", maar probeer niet je eigen mening door te drukken als feit. :)

[Reactie gewijzigd door vali op 18 januari 2016 13:01]

Klopt. Wie vaak in de wagen wat offertes moet aanpassen is veel beter af met een 15" laptop met numpad.
Dit vanwege de stabiliteit en het numpad. Geen tablet kan dit verbeteren.
Of is het omdat het kan? Leuke hype die convertables, de baas betaald, dus laten we dat maar nemen...
(Ik weet het niet, dus het is een echte vraag, geen aanval)
Ik werk op dit moment op een iPad Air 2 met toetsenbord, maar zou ook graag een convertible hebben. Ik zie daar wel echt een meerwaarde in voor mijn werk. Lichter en genoeg power en opties om het werk goed te kunnen doen. En volgens mij zijn convertible nog niet echt een hype te noemen.
Kijk eens naar de Surface 3.

Die gebruik ik als BYOD en dat kan bijna alles voor een goede prijs.
Als je van vergadering naar vergadering hoopt, of enkel excel sheets van andere afdelingen moet beoordelen dan gaat portabiliteit boven performance. En die "net-niet" laptops zijn net zo snel als je laptop of ipad thuis dus geen enkele reden om het sneller te laten zijn.

Denk maar eens aan accountmanagers, projectmanagers, afdelingshoofden, beleidsmedewerkers, etc. Ook voor een ICT beheer afdeling kan zo'n ding reuze handig zijn om ernaast te hebben. Op je net-niet-laptop komen alle meldingen binnen, op je werkstation doe je de echte relevante zaken.
Wij krijgen hier binnenkort een ronde voor het vervangen van de huidige laptops en men kreeg daarin 3 keuzes... een 13 of 15 inch laptop of een 12 inch convertible. Iets meer als de helft heeft voor de convertible gekozen o.a. vanwege de betere mobiliteit t.o. een laptop, eventjes snel meenemen naar een werkoverleg e.d, maar sowieso omdat het lichter en compacter is om mee te slepen... oftewel, hier zien we het nut van de convertible wel in :)
Dat ligt eraan: mogelijk ging men voor het kleinste. Ze hadden ook een 12 inch laptop in de survey mee kunnen nemen.
Ik zie het nut ook wel, ook voor thuis. Het komt best wel vaak dat ik met een Android tablet op de bank zit en toch behoefte heb aan een Windows-omgeving. Zo'n convertible lijkt me daarom best interessant. Wil ik met CAD-programmatuur aan de gang dan pak ik wel de desktop.

Het enige wat me tegenstaat is het feit dat je in de meeste van die apparaten de accu niet meer kan omwisselen. Na een paar jaar heb je dan dus wel een probleem.
Idd, welke bedrijven zitten hier op te wachten?
Wij. Zeer prettig voor accountmanager achtige functies. Bij klantbezoeken en beurzen heb je een tablet, voor andere toepassingen gebruik je hem als laptop, al dan niet icm een dockingstation.
Maar was het apparaat niet nagenoeg waardeloos als tablet ? Dat is het voornaamste geklaag over het ding. Neem dan een laptop.
Als het ding als tablet waardeloos is heeft het natuurlijk geen meerwaarde om deze te verkiezen boven een laptop (ultrabook). Maar dat de 2-in-1 wél een interessant concept is staat buiten kijf.
Wij :) Voor bedrijven die veel op Stands staan is dit een ideale uitkomst. Via verschillende Apps kunnen zij makkelijk materiaal laten zien aan potentiëlen klanten.

Er zijn genoeg toepassingen te verzinnen voor dit soort laptops.
Of wij, voor ict bedrijven die veel langs klanten moeten, vergaderingen op verschillende plekken hebben en niet bijzonder veel grafische rekenkracht nodig hebben maar wel een lichte laptop fijn vinden die tevens ook als tablet kan functioneren.
Bij mij op school gebruiken leraren lelijk yoga laptops. Leerlingen pro books
Type yoga?, want deze serie kent hele mooie en hele lelijke subtype.
Ok, I see. Vind ik redelijk bizar, is toch echt wel een old school portable pc. Én duur.
CxO's en mobiele gebruikers in grote bedrijven die de mobiliteit van een iPad willen combineren met de productiviteit van een goeie ouwe Windows PC.

Dit is een Latitude, dus zowiezo bedoeld voor de bedrijfswereld. Waarom bedrijven een toestel zoals dit (of bijv HP's Elite x2) zouden nemen over de Surface 4? Servicing en support. SP4 is nog altijd een puur consumer device, Microsoft levert geen services op dit toestel zoals grote bedrijven het verwachten (asset reporting, NBD Onsite support, Keep Your Harddrive, etc) terwijl bedrijven zoals Dell, HP en Lenovo dit standaard bieden.
Daarom heeft MS een deal heeft met Dell, HP etc. dat zij ook Surface Pro's kunnen leveren aan hun clienten.
Klopt, maar zelfs met dat schiet MS nog te kort voor sommige klassen van bedrijven.
Als docent zit ik te wachten op een surface pro met stylus. Ik werk nu met een smartboard (ja van het merk) en wil graag mijn lessen thuis voorbereiden of opnemen in die software. De software werkt namelijk m.i. het prettigst (iig van de verschillende die ik geprobeerd heb) en dan kom er niet met een regulier tablet. Dan lijkt mij de surface pro prettiger dan de 13" laptop die ik nu heb. (wel twee keer zo duur inderdaad).
Misschien dat ik je verkeerd begrijp maar alle Surface Pro's hebben een stylus (pen) om op ze te tekenen.

Ik gebruik de Surface Pro 4 voor mijn digitale artwork bijvoorbeeld.
Ik zei met stylus omdat dit artikel over een surface alternatief ging zonder stylus en niet over de surface zelf. Ik wilde de stylus functionaliteit benadrukken. ;)
Dat haal ik natuurlijk niet uit de zin "Als docent zit ik te wachten op een surface pro met stylus. " :P
I heb een Surface Pro 4 voor mijn werk. Ik kreeg de keuze uit een normale laptop + losse tablet of dit.

De keuze is snel gemaakt. Het is vooral handig op zakenreizen. Het voelt alsof je een tablet vast hebt, maar in feite is het gewoon een volledige laptop.
Haha, de doelgroep is dus mensen met een groter budget :p

Deze tablet ligt ver binnen mijn budget (ik ben bereid €2000 uit te geven). Als je kijkt naar de verkopen van Macbooks en de Surface dan blijkt dat die groep vrij groot is. Veel bedrijven betalen ook wat meer voor laptops denk aan de Thinkpad en de Elitebook.
Mmmm. Ziet er goed uit, maar de SP4's oplossing voor het toetsenbord lijkt me toch nog steeds de betere en minst "clunky".

Trouwens, de maximale opslag van de Surface Pro 4 is 1TB, niet 512GB.
Ziet er goed uit maar veel mensen (Inc ik) vinden dat stofje van de surfaces maar niks. Het is irritant met schoon maken en vlekken / oneffenheden zie je snel. Dan is dit toch in mijn ogen de wat beter uitziende oplossing op het eerste gezicht.
Gewicht met toetsenbord? Had net een verkeerde link, de 13 7000, die liet 1.25 kg zien, maar dit moet dan lichter zijn.

Is de Latitude 12 7000 lichter dan de Surface 4 Pro?

Edit deze Bron komt met 3.1 pounds, 1.36 kg. Dit is nog steeds lichter dan de Surface 4 pro.

[Reactie gewijzigd door teacup op 18 januari 2016 07:38]

De Surface Pro 4 weegt 1,096 kg met Type Cover, dus die is wel degelijk lichter.
Ik zie nog steeds het voordeel ten opzichte van een ultrabook niet bij deze tablets.
Surface:
- Aantekeningen
- Photoshop (oid)
- Afneembaar keyboard
- Docking station
Vorige week nog 15x SP4 uitgerold. Was positief verrast. Ik merkte ook dat je automatisch dichter op je scherm zit en daardoor 3:2 12.3" scherm ineens niet zo klein meer is. Toetsenbord van de SP4 is ook erg fijn. Resultaat: ik wil ook een Surface Pro 4 (of een Surface Book)
Dichter op je scherm zitten is vanuit ergonomisch en sociaal perspectief niet echt positief te noemen...
Zo dichtbij is het niet. Maak je geen zorgen. We hebben met 5 man/vrouw tegelijk uitgerold en het was zeer relaxed en sociaal.
Leuk voor jou, maar ik doelde op de eindgebruikers.
Die 15 ZIJN eindgebruikers. Ik mocht de uitrol doen.
Nogmaals, fijn voor jou! Maar "uitrollen" is niet te vergelijken met productief gebruik. Overigens worden systemen gewoonlijk unattended uitgerold dus dan is er niet eens interactie met het apparaat via het scherm. Laat staan dat eindgebruikers daar bemoeienis mee hebben. Dus ik blijf bij mijn opvatting dat dichter op je scherm zitten vanuit ergonomisch en sociaal perspectief niet positief is.
Welke onzin is. Het is nog altijd ver genoeg dat het sociaal en ergonomisch is.
De uitrol was samen per 5 man/vrouw een hele dag spelen in een gezellige vergaderkamer. Zeer sociaal. Top project. Dit wil ik wel alle dagen doen :)
Waar wie ben ik en de gebruikers met ervaring met de Surface Pro 4 dat we het niet beter zouden weten dan een toeschouwer :+
Heel mooi deze convertibles, al zit ik op een te wachten op een convertible met net wat snellere hardware.

[Reactie gewijzigd door Burkle op 18 januari 2016 08:07]

Bij mijn Surface Pro 3 ben ik juist wel blij met de iets bredere rand.
Daardoor kan ik hem gewoon met 1 hand oppakken zonder dat ik met mijn vingers over het touchscreen zit te vegen.
Wat is het verschil met de XPS 12 2015?
Ga eens Googlen en op onderzoek uit als je dat wilt weten. Dat luie gedoe telkens.
Ga eens antwoorden op een iets vrolijkere manier. Dat agressief-passieve gedoe telkens.
Goed idee ;)

Latitude 12 7000
- zakelijk
- verschillende keyboard opties
- met kickstand (dus kan in verschillende posities, afhankelijk van gekozen keyboard)
- duurder

XPS 12 2015
- consument
- geen kickstand (dus kan maar op één positie in het keyboard)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee